Παρασκευή 22 Ιουνίου 2018

ΕΙΜΑΙ ΑΕΤΟΣ ΧΩΡΙΣ ΦΤΕΡΑ.


Πέρασαν κιόλας 40 και μέρες και δεν ήσουν εδώ να μου πεις αν τα έβρασα καλά, αν έβαλα τη σωστή ζάχαρη, αν καβούρντισα αρκετά το σουσάμι και το αλεύρι, αν έβαλα αρκετά καρύδια.
Δεν ήσουν εδώ να δεις ότι τα έκανα μόνη μου αυτή τη φορά χωρίς τη δική σου επίβλεψη, βλέποντας τη συνταγή στο ίντερνετ που τόσο αμφισβητούσες .

Έκανα και μια αλλαγή.
Αντικατέστησα το καβουρδισμένο αλεύρι με τριμμένο στραγάλι.
Είμαι σίγουρη ότι δεν το γνώριζες αυτό και δύσκολα θα σε έπειθα να το δοκιμάσεις .

Δεν ήσουν εδώ κι εγώ έκανα για πρώτη φορά κόλλυβα μαμά. 
Κόλλυβα για σένα, για τις σαράντα μέρες και δεν πιστεύω ακόμα ότι δεν είσαι πια εδώ .

Από βραδύς έβρεξε και δεν ήσουν εδώ να μου πεις το πρωί που ξεκίνησα για την εκκλησία και είχε ψύχρα, να βάλω κάλτσες και ζακέτα κι εγώ να σου πω ότι πέρασα τα 60 κι εσύ ακόμα μου λες πώς να ντυθώ. 

Δεν ήσουν εδώ να δεις ότι τα φόρεσα. 
Και κάλτσες και ζακέτα κι ας έσκασα μετά. 




Μαμά μου λείπεις.
Κάθε πρωί που κατεβαίνω στο σπίτι σου για να ανοίξω τα παράθυρα και να ανάψω το καντηλάκι σου.
Κάθε μεσημέρι που ετοιμάζομαι να μαγειρέψω και σκέφτομαι τι φαγητό να κάνω που να μπορείς να το φας κι εσύ. 
Κάθε απόγευμα που είμαι ελεύθερη πια να πάω μια βόλτα και νομίζω ότι με χρειάζεσαι.
Κάθε βράδυ όταν ακούω το Γιάννη να κλειδώνει την πόρτα και θέλω να του φωνάξω να περιμένει να κατέβω για άλλη μια φορά να δω αν είσαι καλά.
Μαμά μου λείπεις. 


Θυμάσαι ποιον πίνακα σου είχα δείξει ότι θα πάω στην έκθεση του συλλόγου;
Άλλαξα γνώμη.
Έστειλα αυτόν και τον συνόδεψα με το τραγούδι, Είμαι αϊτός χωρίς φτερά, γιατί αυτό ήταν το θέμα της έκθεσης.
Έργα αφιερωμένα στους μεγάλους Έλληνες μουσικούς, Μάνο Χατζηδάκι και Μίκη Θεοδωράκη.

Αν και μέχρι τελευταία στιγμή έλεγα να μην πάρω μέρος, αποφάσισα να στείλω αυτόν και να σου τον αφιερώσω, γιατί σου άρεσε το συγκεκριμένο τραγούδι.

 Έτσι θεωρούσες τον εαυτό σου.
Αετό χωρίς φτερά .
Ήσουν αετός μαμά αλλά με φτερά μεγάλα και δυνατά και δεν το καταλάβαινες.

Κατάφερες πράγματα που δεν καταφέρνουν άνδρες.
Πάλεψες πολύ στη ζωή σου αλλά το τέλος σου ήταν ειρηνικό , κοντά σε παιδιά, εγγόνια και δισέγγονα.

Χριστιανά τα τέλη της ζωής ημών , ανώδυνα, ανεπαίσχυντα, ειρηνικά .




Θυμάμαι την τελευταία εβδομάδα που κοιμόμουν μαζί σου στο κρεβάτι.
Έψαχνες με το χέρι σου το βράδυ να πιάσεις το δικό μου κι εγώ σου έλεγα, μη φοβάσαι εδώ είμαι εγώ, δεν σ αφήνω.


Σ ευχαριστώ γι'αυτά που μου έμαθες μαμά.

Να πιστεύω ότι ο Θεός κανέναν δεν αφήνει.
Να αγωνίζομαι και να μη το βάζω κάτω.
Να μην αφήνω για αύριο αυτό που μπορώ να κάνω σήμερα.
Να περπατάω με το κεφάλι ψηλά .
Να είμαι φιλόξενη και να μοιράζομαι και το φαΐ μου ακόμα.


Χωρίς να ξέρεις γράμματα, μου δίδαξες πολλά, με τον τρόπο σου.
Κράτησα βέβαια όλα όσα ήθελα, γιατί σε πολλά δεν συμφωνούσαμε άλλωστε.

Έχω ξεχάσει όσα με στεναχώρησαν μαμά.
Θυμάμαι μόνο τα καλά.

Εσύ έκανες το χρέος σου μαμά, όπως πίστευες καλύτερα, τώρα είναι η σειρά μας.


                                                     Αναπαύου εν ειρήνη .

39 σχόλια:

  1. Η μητέρα σου θα ζει πάντα στην καρδιά και στο μυαλό σου, Ρένα μου. Να τη θυμάσαι πάντα με αγάπη και εκείνη, από ψηλά, θα σου χαμογελάει και θα συνεχίσει να σε συμβουλεύει. Ας αναπαυθεί εν ειρήνη, φίλη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άνοιξε τα φτερά της και πέταξε, αλλά και από εκεί ψηλά θα σε προστατεύει. Να πάρεις τα χρόνια της, να χαρείς στην ζωή όσα εκείνη δεν χάρηκε, να δεις και εσύ δισέγγονα σαν και εκείνη και να είσαι πάντα γερή!!! Ας είναι αναπαυμένη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ρένα μου καλή μου φίλη.
    Να ζήσετε να θυμόσαστε τη μορφή της και να νιώθετε την παρουσία της παντού σε κάθε σας στιγμή.
    Σαν ένα ευχάριστο αεράκι ζωής και νοσταλγίας.
    Πολύ ανθρώπινη ανάρτηση γεμάτη αισθήματα και ανθρωπιά.
    Να έχεις την αγάπη μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ρενα μου......
    και εγω κλαιω και συμπονω μαζι σου
    κουραγιο αγαπημενη μου
    να τη θυμαστε παντα με αγαπη
    ζωη σε εσας
    συλληπητηρια
    ο θεος να αναπαυσει την ψυχη της

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν την περίμενα αυτή την ανάρτηση Ρένα μου και όταν διάβασα τον τίτλο, σκέφτηκα εσένα... και εσένα σκέφτομαι και τώρα.
    Σου στέλνω όλη μου την αγάπη να την προσθέσεις στα φτερά του αετού που θα κρατούν για πάντα ζωντανή στη καρδιά σου, την μνήμη της μανούλας σου...

    Πολλά ΑΦιλιά καρδιάς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Περνούν οι μέρες οι μήνες και τα χρόνια και το κενό παραμένει το ίδιο. Έρχεται μια μέρα και κοιτάς τον καθρέφτη και την βλέπεις εκεί και χαμογελάς γιατί ξέρεις ότι πια έχετε γίνει ένα. Γιατί αυτό ήθελες πάντα, από την στιγμή που γεννήθηκες, να της μοιάσεις, γι΄αυτό την αγαπούσες τόσο πολύ. Να είσαι πάντα καλά Ρένα μου να την θυμάσαι, και εκείνη θα είναι εκεί μεσολαβητής και προστάτης σου για πάντα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΚΑΛΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ να έχει η ψυχή της!Αληθινά συναισθήματα που τα έχουμε ζήσει....
    Και ναι...και για τα κόλυβα..παντα υπάρχει η πρώτη φορά.
    Το μυστικό τους, στο σωστό βράσιμο, το καλό ξέπλυμα , το στέγνωμα και καθόλου ζάχαρη μέσα, παρά μόνο στην επιφάνεια!φιλιά! Να είσαι γερή να τη θυμάσαι!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Με πολύ αγάπη σου στέλνω τη σκέψη μου.... σε καταλαβαίνω απόλυτα κι ας έχω ακόμα τη μαμά μου... Θα είναι πάντα δίπλα σου και μέσα στην ψυχή σου. Η αγάπη δεν χάνεται ποτέ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αχ Ρενα μου πως σε νιωθω....Να.εισαι καλα να την θυμασαι...
    Αγκαλια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πέρασε ο καιρός και ΄''όσο κρυώνει η πληγή πονάει περισσότερο''. Καλά Σαράντα ας αναπαυτεί η ψυχούλα της. Έχει αφήσει απογόνους πίσω της να τη θυμούνται και εκείνη και όσα σας δίδαξε. Η μάνα βέβαια πάντα θα σου λείπει αλλά ξέρεις ότι έφυγε ήρεμη και πλήρης ημερών και ζωής.
    Φιλιά πολλά
    ΥΓ ο πίνακάς σου μου αρέσει πολύ. Καλή σου επιτυχία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Παντα θα μας λειπει η μαμα μας Ρενα μου όσα χρονια μας δωσει ο Θεός να ζησουμε ..την εχασα μικρή και εχω μεγαλωσει παρα πολύ ομως η ελειψη τόσα χρονια.. ειναι πολύ εντονη ακομα..
    Ειστε τυχερες και οι δυο που είχατε η μια την αλλη μεχρι τωρα φίλη μου..σιγουρα θα εχει την εννοια σου και απο εκει ψηλα..
    Ετσι ειναι οι μαμαδες. να είσαι καλα να την θυμασαι Ρενα μου.
    Ας αναπαυθεί εν ειρηνη.. φιλω σε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όσοι έχουμε χάσει τη μάνα μας, συμμεριζόμαστε και συναισθανόμαστε απόλυτα τη λύπη σου Ρένα μου.
    Οι απώλειες αγαπημένων προσώπων δεν ξεπερνιόνται. Μαθαίνουμε να ζούμε με αυτές.
    Να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συγκινήθηκα Ρένα μου, μεγάλη απώλεια. Τώρα θα σας καμαρώνει από εκεί ψηλά!
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Με συγκίνησες αφάνταστα γιατί παρ όλο που την έχω χάσει νωρίτερα, η απουσία της είναι αισθητή στη ζωή μου.... δεν ξεχνιέται η μάνα, αλλά πάντα έχουμε την αίσθηση ότι είναι δίπλα μας.... Σε φιλώ !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πολύ γλυκά και τρυφερά τα λόγια σου Ρένα μου. Να κρατήσεις ζωντανές όλες τις στιγμές που έζησες με τη μαμά σου και να αναπαύεται εκεί που βρίσκεται. Να 'σαι πάντα κι εσύ καλά και να συνεχίσεις το δρόμο που σε βοήθησε να χαράξεις. Φιλιά πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Τι συγκίνηση...
    Να είσαι καλά και να την θυμάσαι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλό της ταξίδι , Ρένα μου ! Να είστε
    καλά και να την θυμάστε - πολύ με συγκίνησε η ανάρτηση σου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αχ βρε Ρένα μου με συγκίνησες τόσο πολύ! AriadnefromGreece!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αχ Ρένα μου πολύ με συγκίνησες. Είσαστε καιοι δυό πολύ τυχερές που είχατε η μιά την άλλη γιά τόσα πολλά χρόνια.Η μάνα ποτέ δεν ξεχνιέτε , αλλά και η μάνα πάντα έχει την εγνοια των παιδιών της. Να πάρεις τα χρόνια της Ρένα μου και όλα της τα καλά. Πολλά φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Η σειρά μου να πάρω αγκαλιά το πακέτο τα χαρτομάντηλα...
    Αχ βρε Ρένα μου!
    Αξιώθηκε να ζήσει ως την τελευταία στιγμή της, αγκαλιά με το παιδί της. Ευλογία μεγάλη να φεύγεις πλήρης ημερών και αγάπης. Αχρειάστη να είναι αυτή η συνταγή. Να είσαι υπερήφανη, όπως θα είναι κι αυτή από κει πάνω...
    Την αγάπη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ρένα μου, να είσαι πάντα καλά να τη θυμάσαι τη μανούλα σου. Ας αναπαυτεί η ψυχούλα της!
    Το καλύτερο μνημόσυνο είναι αυτό: να μιλάμε με αγάπη για τους ανθρώπους μας που έχουν φύγει!
    Είμαι σίγουρη ότι σας καμαρώνει και σας προσέχει από εκεί ψηλά.
    Σου στέλνω την αγάπη μου και μια μεγάλη αγκαλιά!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Αχ! Κοριτσάκι μου γλυκό! Με γέμισες δάκρυα και σκέψεις δυνατές! Καλό Παράδεισο στη μανούλα σου! Δυνατή κι εσύ όπως κι εκείνη! Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ρένα μου γλυκιά δύναμη και κουράγιο....σου στέλνω μια μεγάλη αγκαλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Πόσο τρυφερό, πόσο συγκινητικό...
    Καλό της ταξίδι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ω λυπάμαι πολύ...
    Δεν ήξερα...
    Να είσαι καλά και να την θυμάσαι με αγάπη και είμαι σίγουρη ότι η ευχή της θα είναι πάντα μαζί σου.
    Μια μεγάλη αγκαλιά σου στέλνω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Αυτό το κενό δεν αναπληρώνεται με τίποτα....η απώλεια της μάνας είναι και παραμένει τεράστια...Πλήρης ημερών η μανούλα σου, αγωνίστηκε, έζησε , χάρηκε παιδιά , εγγόνια,δισέγγονα, ας αναπαυτεί εν ειρήνη....Να ζήσετε να την θυμάστε....Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Πολλά μας έμαθαν η μαμάδες μας και πάντα θα είναι κοντά μας και ας έχουν φύγει από την ζωή. Να είσαι καλά Ρένα μου να φτάσεις τα χρόνια της και να τα ξεπεράσεις με υγεία και χαρά κοντά σε αυτούς που αγαπάς και σε αγαπάνε !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ όλες κι όλους για τα λόγια παρηγοριάς.
    Να προσέχετε τους αγαπημένους σας.
    Σας στέλνω κι εγώ την αγάπη μου και μια μεγάλη αγκαλιά .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Φορτισμένη συναισθηματικά πολύ κι εγώ για τον ίδιο λόγο, κάθισα ν' απασχολήσω λίγο τη σκέψη μου με κάτι άλλο και διαβάζοντάς σε έφυγαν τα δάκρυα που συγκρατούσα με τόσο κόπο...
    Να είναι αναπαυμένη η ψυχούλα της μανούλας σου και να ζήσετε όλοι πολλά χρόνια να τη θυμάστε.
    Έφτιαξα κι εγώ στις αρχές του μήνα ξανά το στάρι για τα τρίμηνα και οι σκέψεις μου ακολουθούσαν τις δικές σου όσον αφορά τις συμβουλές της μαμάς στα κόλλυβα.

    Φιλιά κι ευχές πολλές για δύναμη και υπομονή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. καλημερα..μια αγκαλια και την...αγαπη μου............
    ,..irida...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Με δάκρυα στα μάτια διάβασα το κείμενο σου γλυκιά μου Ρένα και σκέφτομαι όλα αυτά που δεν ίσως δεν έχω πει στην μαμά μου. Είναι και η δική μου μεγάλη 85 χρονών. Σίγουρα υπάρχουν πράγματα που δεν έχω πει, ελπίζω να τα ξέρει γιατί όλες οι μαμάδες ξέρουμε τι θέλουν να μας πουν τα παιδιά μας. Και η δική σου μανούλα ακόμη και αυτά που γράφεις τώρα είμαι σίγουρη πως τα γνώριζε. Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Αγαπητή Ρένα! Περαστική από blogs κοινών φίλων, "έπεσα" στην πιο όμορφη, την πιο τρυφερή ανάρτηση σχετικά με την απώλεια της μητέρας σου. Με συγκίνησες! Ένας κόμπος στάθηκε στο λαιμό μου όση ώρα διάβαζα το κείμενο. Δεκαοκτώ χρόνια που έχασα τη δική μου-σαν να'ταν χθες μου φαίνεται-και πονάει ακόμη.
    Η απώλειά τους είναι απ'τις στιγμές που σημαδεύουν τη ζωή μας.Απ'όσα γράφεις σίγουρα θα είναι χαρούμενη που έζησε μια ζωή γεμάτη από αγάπη, παιδιά, εγγόνια και δισέγγονα, σίγουρα θα είναι περήφανη για το μεγαλείο της ψυχής σου και για την προσφορά σου που έχει μεγάλη σημασία για κείνους.
    Στην πατρίδα μου-τη Θράκη-λένε " Άξιος ο μισθός σου"
    Πήρα το θάρρος να αφήσω το σχόλιό μου και να σου πω Οι Μάνες που έχουν την ευλογία να έχουν τέτοιες κόρες δεν πεθαίνουν ποτέ!! Καλό Παράδεισο!! και σε Σας Καλή Δύναμη Καλή μου και την Ευχή της!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Είχα καιρό να περάσω από τα φιλικά μπλογκόσπιτα και δεν είχα δεί αυτό το εξαιρετικό και τόσο συγκινητικό 'μνημόσυνο' για την μανούλα σου!
    Κι εγώ όταν έχασα την μαμά μου, έφτιαξα για πρώτη φορά κόλλυβα μόνη μου και προ ημερών τα έφτιαξα για τα τρίχρονα! Πώς πέρασε έτσι ο καιρός...και μου λείπει πολύ!

    Να είσαι καλά, Ρένα μου, να έχεις υγεία και να την θυμάσαι πάντα με αγάπη! Να χαίρεσαι τα δικά σου εγγονάκια και φτάσεις και να ξεπεράσεις τα χρόνια της!
    Θα κατάλαβες πως πέρασα να σου ευχηθώ για τα γενέθλιά σου...και έπεσα σ'αυτή σου την ανάρτηση!
    Πολλά φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Ρένα μου γλυκιά πόσο υπέροχο συναίσθημα μοιράστηκα μαζί σου γυρίζοντας! Και μένα μου λείπει η μητέρα μου! Πολύ! Και το κενό της αυτό δεν θα καλυφθεί ποτέ! Αλλά ζει μέσα μου στην καρδιά και στην μνήμη μου! Να είσαι καλά γλυκιά μου! Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ, ΧΑΙΡΟΜΑΙ ΟΤΑΝ ΤΑ ΔΙΑΒΑΖΩ!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...